Just nu läser jag en kurs i skolan som heter Naturvetenskap och Teknik i Förskolan, och den är fantastisk! Eller delvis i alla fall, för själva ämnet är det som gör hela kursen för mig. Nu i slutet har vi ett tema som heter Människan och Naturen, som i princip handlar om hur vi människor påverkar naturen. Och hur naturen påverkar oss, så klart.
Detta innebär att vi ska på två heldagsutflykter till skogen! Som jag saknar skogen. Jag känner ofta att det är det enda jag saknar i Malmö, en riktigt bra, naturlig park. Men nu när det inte finns får jag vara glad över att vi får göra sånt här på skoltid bara. I onsdags var vi alltså ute på heldag nummer ett, i Torups Bokskog! Den ligger strax sydöst om Malmö, precis utanför Bara.
Vi fick ta oss dit själva, och jag åkte med Ellen tillsammans med Hanna och My. Vi samlades på parkeringen och tog närvaro, och sen skulle vi i klass-grupper gå runt på 6 olika stationer i skogen under dagen. Det var kallt, men regnade tack och lov inte förrän precis när vi skulle hem.
Jag ska inte skriva så mycket i det här inlägget hade jag tänkt. Utan mest visa bilder. En kort sammanfattning per station bara.
Station ett handlade om sinnen och att utforska med och utan dem. Vi lärde oss om Sveriges fyra olika kottar (tall, gran, lärk och klibb-al), och fick gå blundandes genom vegetationen hållandes i rep.
Station två var olika lekar med lärande i, som en kull-lek med vargar och får, och två stafetter med svenska ormar och deras kännetecken.
Station tre var en minnesstation där vi lärde oss att av det man lär ut till andra fastnar 95% hos en själv, men av det man läser stannar bara 10%. Vi bankade på löv så att klorofyllet fastnade på tyg, och satte upp på en tavla och diskuterade vad vi såg.
En snäcka tog sig upp på Mys väska, och sen tillbaka ner på stubben brevid, och jag kunde inte sluta fascineras av mitt nya objektiv. Så fint skärpedjup! Som jag saknat det.
Vi pausade för lunch och jag försökte fotografera en motvillig bofink. Sen fortsatte vi vidare till tre stationer till.
Station fyra handlade om skogsbruk. Vi fick testa att plantera små granar och lärde oss att 4 av 10 i branschen är kvinnor, och att det är Sveriges mest jämställda företagsbransch.
Station fem handlade om trädets uppbyggnad, och vi fick bygga ett träd av oss själva. Kärnvirke, splintvirke, kambium, ytterbark och rötter. Vi tittade nära i förstoringsglas, pratade årsringar och gjorde en sammarbetsövning.
Station sex handlade om olika trädarter och hur vi får fler träd. Vi lekte en variant av fruktsallad-leken där vi sprang mellan olika träd och fick titta på laminerade fakta om olika träd.
Allt var så intressant, men det var lite svårt att koncentrera sig ibland. Helst ville jag ju bara ta in hela skogen, promenera iväg och fotografera alla fantastiska vyer.
Jag och Klara tog en kort avstickare i en längre paus och tittade på ett enormt träd, som måste varit närmre 20-25 meter högt och minst fem Klaror i omkrets. Antagligen mer.
Vi hade precis missat vitsippeblomningen. Jag ska med andra ord tillbaka! Fast nästa år, någon gång i april. För det är det jag saknat mest i år – att få se vitsipporna blomma i små hav. Och vad bättre än att få se det under ett tak av nyutslagna boklöv?
Jag är så glad att vi får göra såna här med skolan. Att det är obligatoriskt och att vi får lära oss sånt här. Det är få förunnat, och återigen önskar jag att man kunde få plugga hela livet. Inte tenta av något, men bara få lära sig saker. Allra helst ute i naturen. Faktiskt allra helst i Torups Bokskog.
[Vill man läsa mer om Torups Bokskog eller hitta det på en karta så finns deras egen hemsida här!]
Lämna ett svar